Riksvapen

Publicerad:

Invigning av årets skulptur på Kungl. Djurgården

Den 8 juni kl. 13.00 inviger H.K.H Prins Daniel årets skulptur på Kungliga Djurgården. Prinsessan Estelles Kulturstiftelse presenterar i år verket Life Rings av konstnärsduon Elmgreen & Dragset. Invigningen förrättas digitalt via Kulturstiftelsens hemsida www.preks.se.

Den monumentala skulpturen Life Rings är installerad vid Djurgårdsbrunnskanalen, mittemot Sjöhistoriska museet, och är den andra permanenta verket i den blivande skulpturparken på Rosendalsområdet.

Elmgreen och Dragset

Den internationellt framstående dansk/norska konstnärsduon Michael Elmgreen och Ingar Dragset är verksamma i Berlin och har arbetat tillsammans sedan 1995. Deras konst utgår från vardagliga objekt och de utforskar vad som händer när föremålen, tagna ur sitt sammanhang, placeras i en ny kontext. Genom att presentera det igenkännbara på ett oväntat och överraskande sätt skapas en ny innebörd och vår traditionella tolkning förändras.

Life Rings

I den åtta meter höga skulpturen Life Rings utgår konstnärerna från ett objekt vi alla känner igen; livbojen, ett räddningsredskap som symboliserar trygghet i krissituationer. Vanligtvis ser vi den som ett solitärt objekt men i Elmgreen & Dragsets skulptur har ett kluster av livbojar sammanlänkats i varandra i en kedja som sträcker upp sig i luften. Livbojarna är inte längre brukbara utan symboliserar något större – att vi alla är beroende av och måst ta hand om varandra.

Under perioden 8 juni – 26 september kommer Prinsessan Estelles Kulturstiftelse att erbjuda dagliga presentationer och aktiviteter vid platsen – anpassade till de aktuella riktlinjer som gäller. Stiftelsen har producerat en katalog och en audioguide, samt utformat konstpedagogiska program i samarbete med Konstfack och Tekniska museet. I gratisappen Kungliga promenader går det att läsa om konstverken i Konstpromenaden.

Prinsessan Estelles Kulturstiftelse, Sara Sandström Nilsson, verksamhetsledare
E-post: press@preks.se